Nutrisi Lengkap Untuk Ibu Mengandung

Assalamualaikum semua...especially for preggy mommy out there.....:) Congratulation to be a mommy soon.

Di saat kita gembira menanti kelahiran so comel, adakalanya mual, loya pening2 sedikit akan menggangu emosi serta tahap kesihatan para ibu, sbb itu kita di saran kan mengambil makann yg berkhasiat seawal kandungan lagi. agar nutrisi yg lengkap juga dapat diserap oleh baby dlm kandungan.

Sy akan kongsikan pemakanan yg sihat semasa hamil.



Mengapakah pengambilan makanan sihat penting semasa hamil?

Tujuannya ialah :
√ Untuk memastikan perkembangan janin yang sihat.
√ Untuk mengekalkan kesihatan ibu.
√ Untuk memenuhi keperluan nutrien dan memastikan penambahan berat badan yang bersesuaian semasa hamil
√ Jika anda kurang berat badan, anda perlu menambah di antara 12-18kg.
√ Jika berat badan anda normal sebelum hamil, anda perlu menambah di antara 11-16kg.
√ Jika berat badan anda berlebihan, anda perlu menambah di antara 7-11kg.
√ Jika kandungan anda kembar, anda perlu menambah lebih kurang 16-20kg.

Semasa hamil, berapa banyakkah yang perlu saya makan?

** 7 hidangan nasi/bijiran atau roti
** 3 hidangan sayur dan 2 hidangan buah (sekurang-kurangnya satu yang kaya dengan Vitamin C dan satu dalam Vitamin A)
** 2 hidangan susu atau produk tenusu
** 1 hidangan ikan, 1 hidangan daging/ayam dan 1 hidangan kekacang
** 6-8 gelas air, dan tidak lebih daripada satu cawan minuman ringan atau satu cawan kopi atau teh sehari

1. Apakah jenis makanan yang perlu saya makan lebih semasa hamil?

Kalori (tenaga) dan nutrien tambahan adalah penting untuk memenuhi keperluan perkembangan fetus dan tisu baru, terutama semasa trimester kedua dan ketiga.

Tenaga tambahan yang diperlukan semasa hamil

Trimester Kedua              
+ 360 kcal/hari
Trimester Ketiga               
+ 470 kcal/hari

Cadangan pengambilan nutrien semasa hamil


Trimester Kedua              
Trimester Ketiga               
Lemak(g/day)
54-82
57-85
Protein(g)
+ 7.5
+7.5
Kalsium(mg)
1000
1000
Zink(mg)
7.0
10.0
Selenium(µg)
27
29
Thiamine(mg)
1.4
1.4
Riboflavin(mg/day)
54-82
57-85
Niasin(mg NE)
+ 7.5
+7.5
Asid Folic(µg)
1000
1000
Vitamin C(mg)
7.0
10.0
Vitamin A(µg)
27
29
Vitamin D(µg)
1.4
1.4
Vitamin E(mg)
7.5
7.5
Source : Recommended Nutrient Intakes for Malaysia 2005

2. Pilih makanan yang mempunyai tinggi bahan nutrien seperti :

*Kalsium (susu, keju, dadih, sayuran dedaun hijau dan produk kacang soya)
*Zat besi (hati, daging tanpa lemak, roti yang ditambah dengan zat galian dan kekacang jenis kering (kacang peas)
*Vitamin A (hati, susu, telur)
*Vitamin B Kompleks ( hati, daging tanpa lemak, ikan dan susu)
*Vitamin C (jambu, betik dan limau)
*Asid Folik (sayuran berdaun hijau, hati dan kacang).
*Ambil makanan tambahan (jika disarankan oleh Doktor atau Pakar Pemakanan.

Jika menghadapi masalah ini, apakah patut saya lakukan?
1. 'Lactose intolerance'
~Cuba produk susu yang mengandungi rendah laktosa.
~Lebihkan pengambilan ikan yang mempunyai tulang yang lembut dan boleh dimakan (sardin, ikan bilis).
~Minum susu kacang soya dan produk kacang soya.
~Ambil lebih sayuran seperti bayam dan kailan yang mempunyai sumber kalsium yang baik.

2. Loya (Morning Sickness)
~Makan pada waktu makan yang teratur.
~Makan dengan amaun yang sedikit tetapi kerap.
~Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak atau bergoreng.
~Minum banyak air.

3. Sakit ulu hati (Heartburn)
~Makan dengan amaun yang sedikit tetapi kerap.
~Kunyah makanan dengan perlahan.
~Elakkan berbaring sejurus selepas makan.

4. Sembelit (Constipation)
~Minum banyak air.
~Ambil makanan yang tinggi kandungan serat (bijiran, bijirin penuh, buah-buahan yang tinggi serat dan 
sayuran).
~Sentiasa aktif.
Semakan akhir
:
19 April 2012
Penulis
:
Dr. Zainab bt. Kusiar

Para ibu2 nak tahu tak..shaklee juga ada menawarkan beberapa supplement yg baik tuk ibu dan bayi dalam kndungan sebagai pelengkap nutrisi.

Antaranya antara set asas dari trimenster1 hingga ke 3..:-

Set Asas untuk trimester pertama terdiri daripada:
Vitalea
B Complex
Vitamin C
Ostematrik

 Set asas untuk trimester 2 & 3 terdiri dari:
Vitalea
B-Complex
Vitamin C
Ostematrix
Omega Guard

 Protein(Energy Soy Protein)
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel2 tisu ,hormon dan enzim di dalam tubuh.Sangat diperlukan oleh wanita yang hamil dan menyusukan anak.penting untuk pembentukan kuku,rambut dan kulit. Esp juga memberikan ibu tenaga dimana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.Selain itu,protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta,uterus,penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah .Keperluan protein ini semakin penting ketika kehamilan memasuki trimester ke-3.

Multivitamin(Vita-lea)
mengandungi 12vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula.Iron formula sangat penting bagi ibu yang mengadung dan menyusukan anaknya.Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah,mudah nak pitam atau pengsan,Hb rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesu.
B Complex
Lengkap dengan 8B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B.Suplemen B complex Shaklee mengandungi Folic acid,Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon .Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.

Vitamin C(Sustaine Realese Vita-C)
Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenuhi keperluan vitamin C minima tubuh kita iaitu 500mg.Ia sangat unik kerana tidak mempunyai pewarna malah pengawet tambahan.Ianya adalah sustained realese dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita.

Omega -3(Omega Guiard)
Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan.Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak.Ianya juga membantu memecahkan lemak di dalam tubuh kita.Jadi ia membantu ibu mengawal berat badan ketika mengandung.

 Kalsium(Ostematrik)
Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi.Tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu.Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.membaiki ransangan urat saraf,mengelakkan kekejangan otot,sakit pinggng,lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.


Ibu2 yg berminat boleh terus hubungi saya okeh..hikmat percuma akan diberikan sampai bila2 sekiranya anda2 buat belian dgn saya.
Atie : 0107628163
yattisma@gmail.com
COD area Shah Alam, Subang U5, Subang Bestari, sg Buloh, Ara damansara, Sunway damansara, ikea, Rawang






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers


up